Si s’aconseguís
obtenir, emmagatzemar i transportar aquest hidrogen amb una bona eficiència ja
no hi hauria cap problema energètic. Disposar d'hidrogen abundant permetria
moure vehicles i tota mena de motors d'explosió o elèctrics amb gran eficàcia. L'emmagatzematge
de l'hidrogen és potser el punt clau, tot i que és perillós, no tindria perquè
ser-ho gaire més que el de la gasolina, però encara no està prou resolt,
requereix altes pressions i materials especials.
Hi ha molta
investigació però es fan poques coses. No fa gaire circulaven autobusos
elèctrics que funcionen amb hidrogen per Barcelona (hi són des del 2003, i potser us van dur al fòrum), però ara ja no. Als EUA ja han
fet moltes probes amb vehicles d'explosió que funcionen amb hidrogen
i sembla que van força bé, són vehicles normals adaptats que poden funcionar
amb hidrogen, o metà, o una barreja dels dos gasos. El gas metà, anomenat també GNV
o GNC, és "gas natural", el que surt pels fogons de la cuina vaja. Si busqueu
segur que trobeu cotxes a la venta que funcionen amb GNV, molt menys contaminants, fa
molt que els venen. De fet, fa uns vint o trenta anys molts taxis duien aquest sistema
per Barcelona doncs és més econòmic que la gasolina.
El metà o gas
natural és el gas que fan, per exemple, els pets de les vaques, o el que surt
de les plantes de tractament d'aigua (ETARs). Per tant, és renovable. Si heu vist alguna ETAR (els que vagin amb
tren des de Terrassa a Sant Cugat segur), potser us heu fixat que sempre crema
una gran torxa alimentada pel metà. El metà té molts avantatges sobre la
gasolina per fer anar un vehicle, al ser una combustió molt més neta, no
embruta tant el motor, no necessita olis ni anticongelants, i sobretot pels
ciutadans que han de respirar al voltant, només produeix CO2 i H2O, el mateix
que exhalem amb cada respiració. Si bé fora millor usar hidrogen amb la seva
forma diatòmica, que només expulsaria aigua pel tub d'escapament, el metà és molt
més fàcil d'usar en un vehicle, i molt més segur de transportar en una bombona
a pressió.
Oju, no només
surt dels pets el metà, també dels abocadors, dels arrossars, pantans,
d’aquí, de tot arreu on la matèria orgànica es descomposi, la qüestió és que el metà té un gran poder d'efecte hivernacle o sigui
que cremant-lo fem un cert benefici al planeta.
ETAR methane flame. |
*es pot fer de vàries formes, com revertint les cèl·les de combustible SOFC, o amb aquest altre sistema.
Un cop tenim metà hi ha diverses formes d'emmagatzemar-lo, evitant coses com Castor, http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=108390
Però encara millor: convertir-lo directament a metanol (combustible LíQUID usat durant molt temps) . De fet aquest sistema parteix d'hidrògen, no cal emmagatzemar metà, i els vehicles actuals hi funcionen sense modificacions. Es pot fer totalment renovable http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_Recycling_International http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol_economy
El transport
El que sí que es veu per Barcelona són els autobusos de gas natural (metà, per no fer propaganda). Els fans dels EV (vehicles elèctrics), ens preguntem si no seria millor apostar d'entrada pels elèctrics. Però a nivell pràctic veig que hi ha avantatges sobre un EV:
Un cop tenim metà hi ha diverses formes d'emmagatzemar-lo, evitant coses com Castor, http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=108390
Però encara millor: convertir-lo directament a metanol (combustible LíQUID usat durant molt temps) . De fet aquest sistema parteix d'hidrògen, no cal emmagatzemar metà, i els vehicles actuals hi funcionen sense modificacions. Es pot fer totalment renovable http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_Recycling_International http://en.wikipedia.org/wiki/Methanol_economy
El transport
El que sí que es veu per Barcelona són els autobusos de gas natural (metà, per no fer propaganda). Els fans dels EV (vehicles elèctrics), ens preguntem si no seria millor apostar d'entrada pels elèctrics. Però a nivell pràctic veig que hi ha avantatges sobre un EV:
-Recàrrega de gas immediata en front del temps de recàrrega
de les bateries (més o menys llarg, però sempre mesurat en hores).
-Les bateries es gasten amb el temps, inevitablement es fan mal bé. Un contenidor de gas no.
-Les bateries es gasten amb el temps, inevitablement es fan mal bé. Un contenidor de gas no.
-El metà es pot adaptar a la majoria de vehicles sense gaires modificacions.
Posar bateries i un motor elèctric a un cotxe és més car que un de nou.
Avui dia és
possible, amb alguns ajustos al motor, convertir qualsevol vehicle d'explosió
que usi gasolina, en un que utilitzi metà. Les petroleres extreuen metà del subsòl.
Les empreses de compostatge, ETARs, abocadors, vaques... produeixen metà, en podríem
produir també des de l'hidrogen de l'aigua amb energies renovables; el metà no
discrimina ningú, fins i tot les petroleres se'n beneficiarien doncs en són les
majors productores. El futur podria
estar mogut literalment pels pets de les vaques, potser és lleig però millor
que per la sang d'iraquians. Però clar, és més fàcil fer servir petroli, i ho
serà sempre fins que realment s'acabi.
Ara bé, realment
és tan més fàcil obtenir petroli, que obtenir hidrogen? Per la electròlisi cal
electricitat, una planta solar no és quelcom massa complicat de gestionar, les eòliques
potser una mica més, però un pou d'extracció que perfora a quilòmetres sota terra i bombeja líquids i gasos
inflamables diria que és força més complex que un panell solar o un molí de
vent. Per a fer la hidròlisi també calen elèctrodes que es van gastant i s'han
de renovar però no crec que sigui més costós que el que es fa en una refineria
de petroli.
No
es fa perquè no es vol, perquè el sistema ja està muntat. Si demà desapareixen
les refineries i s'acaba el petroli, el més immediat que tenim és el metà.
I les reserves naturals de metà són tant abundants com perilloses. Resulta que al fons del mar i al permafrost, sota la tundra glaçada siberiana, hi ha quantitats ingents de metà. Aquest està començant a escapar-se del mar i la tundra degut a que s'estan escalfant lleugerament, permetent que surti a la superfície. Si recordeu, us he dit que el metà és un potent gas d'efecte hivernacle, contribuint alhora a escalfar el planeta (mar i tundra inclosos), creant així una reacció en cadena força perillosa. Si no hi ha remei per l'escalfament del planeta, almenys hauríem de mirar de capturar aquest metà que s'escapa, utilitzant-lo al nostre favor, perquè no, cremant-lo. Cal tenir en compte que el metà, com a biogàs, és un recurs renovable, igual que l'alcohol o bioetanol, si s'extreuen de plantes o matèria en descomposició el CO2 es recicla contínuament fent un balanç neutre.
En definitiva,
abans de que arribin els vehicles elèctrics i inclús desprès, els fans dels
cotxes d’explosió haurien de poder seguir gaudint d'ells sense causar greus
problemes de contaminació, ni necessitar extreure combustibles fòssils de llocs
en guerra, fins i tot diuen que es podrà fabricar gasolina.
Just ahir era notícia que els vehicles elèctrics es queden sense subvencions. A més afegien que l'estat no ho pot assumir perqué valen tres vegades el preu d'un vehicle normal. Només puntualitzar que no te res a veure el preu que costa fabricar-los al preu que realment es venen. L'únic component més car són les bateries, i Renault per exemple, ofereix la possibilitat de llogar-les en comptes de comprar-les.
Mites aigualits.
Just ahir era notícia que els vehicles elèctrics es queden sense subvencions. A més afegien que l'estat no ho pot assumir perqué valen tres vegades el preu d'un vehicle normal. Només puntualitzar que no te res a veure el preu que costa fabricar-los al preu que realment es venen. L'únic component més car són les bateries, i Renault per exemple, ofereix la possibilitat de llogar-les en comptes de comprar-les.
Mites aigualits.
Aquí només voldria esclarir alguns mites sobre la electròlisi: n'hi ha dues modalitats bàsiques, una és la que ensenyen a l'escola, y l'altre és similar però els dos gasos resultants surten junts. La segona té moltes utilitats doncs així aconsegueixes una barreja estequiomètrica perfecte, però també té molts noms i mites. D'aquesta barreja se’n diu gas oxhídric, gas de Brown, HHO, gas de Rhodes, Xogen, Joe cell... i alguns diuen que si s'aplica la correcta "freqüència de ressonància de l'aigua" es pot aconseguir una eficàcia energètica d’hidròlisi immensa, que quasi desafia la llei de conservació de l'energia. La ventatge d'això seria que podriem posar aigua directament al dipòsit del cotxe. Però francament, l'aigua és el bé més preciat que tenim després de l'aire, no sé si fora convenient que entri en aquest mercat. Bé, qui s'hi vulgui entretenir que ho faci, però no ho trobo necessari, com sempre, per energia immensa la del Sol i el vent, que ja sabem com aprofitar-les, només cal fer-ho bé.
El petroli s'acaba, però d'energia n'hi ha de sobres.
D'energia a la Terra en tenim tanta que no podriem usar-la tota ni que volguèssim. Com ens podem estar preocupant per si se'ns acaba l'energia? Evidentment que els recursos naturals del planeta són limitats, però només cal alçar una mica la vista per sobre el melic i veurem lo privilegiats que som en el sistema solar, que ens envia energia per a fartar-nos, gratis i a domicili. Amb tot el que us he explicat espero que la següent entrevista no us sembli tan desoladora com al presentador, al menys heu vist que hi ha solucions, que l'entrevistat sembla esforçar-se a ometre: http://www.tv3.cat/videos/4325010/Antonio-Turiel-Condemnats-a-decreixer( li reconèc però que el decreixement o aturar el consumisme brutal d'ara serà inevitable en un món que, simplement, és finit, no creix )
\ i /
V
/ \
http://www.ecohabitar.org/mas-cerca-de-producir-hidrogeno-a-partir-de-agua-y-energia-solar/
ResponEliminaJa en van parlant ja...
ResponEliminahttp://www.biogasmax.eu/european-conference-on-biomethane/download/
Història sobre el metanol: En el link que poses envia a un vídeo d'un institut català on el fan desde Hidrògen. Als anys 70 van començar a fer propaganda de que seria una bona alternativa al petroli, i ecològica, ja que es pot fabricar desde carbó, fusta, gas... En aquesta notícia queda ben reflectit http://elpais.com/diario/1977/08/20/ultima/240876001_850215.html Més tard als 90 va passar el mateix (crisis petroli guerres) i es va potenciar l'ús de l'etanol, que s'obté de productes alimentaris cosa que pot provacar encariment d'aliments si es permet l'especulació. En qualsevol cas tots els vehicles podrien funcionar amb una barreja de gasolina i metanol o etanol fins al 20%, per a funcionar totalment amb aquets alcohols caldrien algunes petites modificacions, però no gaire substancials. Avui dia encara s'oferten www.youtube.com/watch?v=elyP07YrJPM i també s'usa pel biodiesel
ResponEliminaI novament ho anuncien com una revolució avuí a les notícies, algo que és més vell que el "andar p¡alante", però li diuen e-diesel, e-gas, e-fuel, petróleo azul, blue crude, i és METANOL!!! http://www.20minutos.es/noticia/2445714/0/audi-fabricando-combustible/ecologico-hecho-co2/agua-nitrogeno/ http://www.abc.es/motor-reportajes/20150427/abci-audi-diesel-ecologico-agua-201504271341.html
ResponEliminaMetanol per piles de combustible també es clar http://www.andorracampers.com/es/108/electricidad/pila-de-combustible-efoy.html
ResponEliminaun dels links que fallen es el de "The Audi e-gas project" https://www.audi-technology-portal.de/en/mobility-for-the-future/audi-future-lab-mobility_en/audi-future-energies_en/audi-e-gas_en
ResponEliminapila de combustible amb meta https://www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181029130939.htm
ResponEliminahttps://en.wikipedia.org/wiki/Gas_to_liquids
ResponElimina